Social media-strategie

‘Gewoon iets posten’ is nooit een slimme zet

Een social media-strategie klinkt voor veel bedrijven overbodig. Ze vervallen snel in ‘gewoon wat posten’ zonder eerst alle kansen, opties en statistieken te overwegen. Het lijkt misschien alsof je alle juiste ingrediënten hebt, maar als je ze lukraak in de pan gooit, eindig je met een smakeloze, aangebrande mix. Nochtans zijn social media vaak het eerste touchpoint met je potentiële nieuwe klant. Omdat een eerste indruk nog steeds in veel gevallen de belangrijkste is, is het dus juist enorm belangrijk om hier extra veel aandacht aan te besteden. Zonder een strategie zijn je social media-inspanningen en -budgetten als zand dat door je vingers glipt.

 

Wat is een social media-strategie?

Een social media-strategie is een strategische beschrijving van hoe je van plan bent jouw social media-doelstellingen te bereiken, welke middelen hiervoor nodig zijn en hoe die rijmen met jouw algemene marketingdoelstellingen. Het lijkt eenvoudig, maar veel bedrijven worstelen dagelijks met het opstellen van hun algemene marketingdoelstellingen, laat staan hun doelen op social media.

Het scherp formuleren van welke social media activiteiten je wilt ondernemen, waarom je dat wilt doen, en hoe je dat gaat aanpakken, is in veel gevallen werk voor professionals van een social media bureau.

Een social media-strategie uitdaging?

Waarom heb je een social media-strategie nodig?

Beginnen op social media zonder een doordachte strategie is als een bedrijf starten zonder een businessplan. In de meeste gevallen zal het op niets uitdraaien. Voorbeelden van bedrijven die influencers op Instagram inzetten terwijl hun doelgroep zich voornamelijk op LinkedIn bevindt, zijn legio. Of bedrijven die een Facebook marketeer inhuren terwijl hun doelgroep massaal op TikTok zit. Een social media-strategie is absoluut cruciaal.

 

 

Wat levert een goede social media-strategie op?

Bij een goede social media-strategie is de kostprijs irrelevant. Wat echt telt, is de Return on Investment (ROI) – wat levert het op? Of nog concreter: als je € 1.000 investeert, hoe kan je daar dan € 10.000 mee terugverdienen? Dat is de vraag die we proberen beantwoorden in een social mediastrategie. 

Een effectieve social media strategie vloeit voort uit een doortastende analyse en is afgestemd op de KPI en de algemene marketingstrategie van het bedrijf. De strategie definieert de bedrijfsdoelen en hoe deze worden bereikt. Deze doelen worden vervolgens vertaald naar concrete social media-doelstellingen, zoals:

  • Verhogen van de omzet
  • Verbeteren van de klanttevredenheid
  • Genereren van meer leads
  • Verhogen van de zichtbaarheid

In de social media strategie worden duidelijke doelstellingen en een stappenplan opgenomen om deze doelen te bereiken. Het is ook noodzakelijk om lopende campagnes te beoordelen en nieuwe ideeën af te stemmen op de doelstellingen. Passen ze bij de doelen?

 

 

Deze bedrijven scoren op social media dankzij onze social media-strategie

Audit, meten & analyseren

Een doeltreffende social media-strategie is uiteraard slechts de helft van het werk. Sociale netwerken zijn vluchtige media waar trends sneller veranderen dan het weer. Daarom is het belangrijk alle efforts nauwgezet op te volgen, te analyseren en bij te sturen waar nodig.

Met behulp van de doelstellingen en KPI's uit de social mediastrategie heb je een gericht doel waarop je de prestaties van de content evalueren en optimaliseren. Na verloop van tijd kun je de cyclus herhalen en eventueel je strategie bijsturen.

Een social mediastrategie is altijd in beweging vanwege de voortdurende ontwikkelingen in het vakgebied. Het vereist ook vaak testen en leren. Geef daarom niet op als content niet onmiddellijk aanslaat; dit zijn namelijk de belangrijkste lessen die je kan trekken tijdens het optimalisatieproces. 

 

Een social media-strateeg in jouw team?

Ready to shake things Up

Vraag vandaag meer informatie over je performance audit aan & ontvang een analyse van je website en marketing efforts

Interessante blogs voor jou

Drie Marketingtrends die Misschien Niet Meegaan naar 2025

Marketingtrends zijn vluchtig van aard en veranderen voortdurend. Als marketeer is het belangrijk om flexibel te blijven en je aan te passen aan deze evolutie. Als je nog steeds vasthoudt aan dezelfde strategieën van jaren geleden, is het hoog tijd voor vernieuwing.

 

Hieronder bespreken we drie marketingtrends die hun kracht lijken te verliezen in 2024:

 

Een succesvolle marketingstrategie: van data naar actie

Een effectieve marketingstrategie vereist een grondige analyse, een doordachte strategie en een gedegen opvolging. Bij shakeUp begrijpen we het belang van deze drie pijlers. In dit blogartikel nemen we je mee in onze aanpak, waarbij Team Analytics, Strategy en Performance een cruciale rol spelen. Door middel van gegevensgestuurde inzichten, strategische planning en voortdurende monitoring werken we samen aan het realiseren van succes voor onze klanten.

Gas geven naar groei: Platform Rijschoollesgever

Platform Rijschoollesgever heeft de versnelling ingezet op weg naar succes, samen met shakeUp! Deze bijzondere rit bracht niet alleen groei in de rijschoolbranche, maar ook op de digitale snelweg. Ontdek hoe ze samen hun online zichtbaarheid hebben vergroot, leads hebben gegenereerd en zelfs een afslag hebben genomen richting beleidsvorming in de wereld van rijscholen. Een opwindend avontuur vol groei, innovatie en de belofte van een betere toekomst in de wereld van rijlessen.

Contacteer ons

shakeUp by Up
053 28 03 73
shake@shakeup.be
BE 0746.712.433

Hoofdzetel Erpe
Evenbroekveld 14
9420 Erpe-Mere

Nieuwsbrief

Wij leren elke dag bij en brengen jou ook Up-to-date. Let's go Up together!

Volg ons op

This site is Upproved by shakeUp