Wat doet een allround marketeer | shakeUp
Is jouw bedrijf op zoek naar een marketingexpert? Dan moet je letten op enkele belangrijke punten. Eerst en vooral: marketing is zeer breed.
Er bestaan verschillende soorten marketingexperts, elk met hun eigen specifieke competenties
Welke competenties heeft een allround marketeer?
Een marketingexpert die aangeeft een allround marketeer te zijn, is een échte digitale duizendpoot.
Aangezien marketing een ruim begrip is, moet een allround marketeer van alle markten thuis zijn.
- Grafisch design
- Webdevelopment
- SEO copywriting
- Digital marketing
- Marketing automation
Een allround marketeer is ook grafisch ontwerper
Enerzijds moet een allround marketeer grafisch onderlegd zijn. Goede grafische vormgevers zijn creatief en hebben oog voor detail.
Ze ontwerpen zowel online als offline advertentiemateriaal, zoals brochures, logo's, artikelen, social media posts, maar ook website design valt onder hun takenpakket.
Enkele basic toolsaan een grafisch designer:
- Photoshop
- InDesign
- Illustrator
- After effects
- Premiere Pro
Een allround marketeer is ook een webdesigner/ developer
Naast grafisch design, moet een allround marketeer ook kennis hebben van websites. Ze hebben de gave om hun ongebreidelde creativiteit te combineren met hun conceptueel denkvermogen.
Een website moet er niet alleen origineel uitzien, deze moet ook slim in elkaar zitten qua navigatie en structuur. Websitebezoekers moeten gemakkelijk hun weg terugvinden zodat ze moeiteloos overgaan tot conversies(offerte-aanvraag, contactformulier, winkelmandje afrekenen, downloads...).
Een webdesigner/ webdeveloper heeft basic knowledgevan:
- CMS (WordPress, Joomla, Drupal...)
- Coding (HTML, Javascript, CSS...)
- DNS-configuratie
- Beveiliging en cookies
- API-koppelingen
- Comprimeren
- ...
Een allround marketeer is ook een SEO-copywriter
Als allround marketeer moet je ook een vlotte pen hebben. Bovendien dien je als woordengoochelaar ook kennis te hebben van SEO (Search Engine Optimization), zodat al deze boeiende content gemakkelijk terug te vinden in op het web. Tenslotte moet de tekst ook conversiegericht geschreven worden, zonder echt salesyover te komen.
Een SEO-copywriter moet goed onderlegd zijn in:
- Grammatica en spelling
- Zoekwoordenonderzoek
- Metadata
- Structured data
- H-structuren
- Linkbuilding
- Aantrekkelijke CTA's
- ...
Een allround marketeer is ook digital marketeer
Alle marketingefforts moeten natuurlijk geanalyseerd worden. Een allround marketeer moet dus ook een digital marketeer zijn. Een digital marketeer stelt een converterende marketingstrategie op.
Aan de hand van verschillende tactics & tools wordt vervolgens nagegaan welke campagnes worden bijgestuurd, zodat de vooropgestelde doelstellingen bereikt worden.
Tijdens een marketingaudit worden inbound & outbound technieken onder de loep genomen. Deze analyses gaan zowel over leadgeneration (marketing) als leadopvolging (sales) & lead nurturing (customer service).
De voornaamste tools van een een digital marketeer zijn:
- De verschillende Google-producten (Ads, Analytics, Tag Manager, Search Console, Data Studio...)
- Facebook Business
- LinkedIn Campaign Manager
- Planningstools zoals bijvoorbeeld Kontentino
- Hubspot's CRM platform
Een allround marketeer is ook een funnelmarketeer
Om alle marketingcampagnes zo efficiënt mogelijk te laten verlopen is kennis van funnelmarketing noodzakelijk.
Een funnelmarketeer zorgt ervoor dat de marketingstrategie via een automatische workflow loopt. Dankzij marketing automation worden geïnteresseerde personen automatisch begeleid in hun aankoopproces, zodat zij op de juiste moment de juiste informatie ontvangen. Een funnelmarketeer zorgt dus voor een mooie sequëntie tussen de campagnes.
De belangrijkste taken van een funnel marketeer zijn:
- Logica creëren in een workflow
- A/B-testing
- Marketing automation
- Reaction based buyers journeys opstellen
- Klantendata verzamelen
- Dashboards met cijferrapporten visualiseren
- ...
Een allround marketeer is een zeldzaam marketeer
Mocht je op zoek zijn naar een allround marketing expert, dan zal je snel teleurgesteld worden. Een allround marketeer is dan ook vrij tot zeer zeldzaam.
Wil je liever een intern marketingteam uitbouwen? Dan helpt onze handige checklist je alvast op weg. Aan de hand van enkele praktische vragen over je bedrijf geven we graag mee waar jullie prioriteiten liggen op vlak van marketing.
Maak een afspraak met Steffi van shakeUp
Nog interessante blogs voor jou
Drie Marketingtrends die Misschien Niet Meegaan naar 2025
Marketingtrends zijn vluchtig van aard en veranderen voortdurend. Als marketeer is het belangrijk om flexibel te blijven en je aan te passen aan deze evolutie. Als je nog steeds vasthoudt aan dezelfde strategieën van jaren geleden, is het hoog tijd voor vernieuwing.
Hieronder bespreken we drie marketingtrends die hun kracht lijken te verliezen in 2024:
shakeUp bouwt aan een strategische partnership met Google
We zijn verheugd om aan te kondigen dat shakeUp, een performance digital marketing agency, nu officieel een Google Certified Partner is. Deze certificering is een erkenning van onze Google Ads-expertise en toewijding tot het leveren van maximale campagneprestaties voor onze klanten binnen Google Ads. In dit blogartikel vertellen we je wat dit betekent voor onze klanten en welke voordelen dit digital partnership oplevert.
Een succesvolle marketingstrategie: van data naar actie
Een effectieve marketingstrategie vereist een grondige analyse, een doordachte strategie en een gedegen opvolging. Bij shakeUp begrijpen we het belang van deze drie pijlers. In dit blogartikel nemen we je mee in onze aanpak, waarbij Team Analytics, Strategy en Performance een cruciale rol spelen. Door middel van gegevensgestuurde inzichten, strategische planning en voortdurende monitoring werken we samen aan het realiseren van succes voor onze klanten.